tisdag 19 juli 2011

Fröken Strävan boktipsar - Born to Run

Nu är jag hemma en liten sväng, men innan ni får läsa om Fjälljoggturen, ska ni få ett boktips!

En av alla bra saker med sommarsemester är att det blir oftast lite tid till att ligga i gräset, i en hängmatta, i soffan, tältet eller solstolen och läsa. Så till er som inte redan har bestämt er, eller vill ha mer semesterläsning, vill jag tipsa om

Born to Run, av Christopher McDougall


Born to run är en fantastisk bok på de allra flesta sätt. Det är bara en sak med boken som jag inte gillar, men den tar jag på slutet…

Det här är en bok som handlar om väldigt mycket, samtidigt som den bara handlar om en sak – vad är det som gör en människa till en enastående långdistanslöpare? Hela historien kretsar kring en stam med långdistanslöpande indianer i Mexicos Copper Canyons, Tarahumarastammen, och den mytomspunne Caballo Blanco – den vite mannen som springer som om han vore en av dem. Boken är i mångt och mycket en jakt på Tarahumaraindianernas hemlighet, och jakten på Caballo Blanco, mannen som kan vara nyckeln till att få fatt på hemligheten. Vad är det som gör dem till sådana överlägsna ultralöpare? Boken är utöver detta fylld av anekdoter om människor som på ett eller annat sätt är kopplade till Tarahumaraindianerna, och hela historien leder upp till ett storslaget ultralopp.

Allt har sin början i att författaren söker svaret på frågan Hur kommer det sig att min fot gör ont? Jag ska inte avslöja för mycket om den här spännande och fascinerande historien. Den liksom suger in mig i sin sfär och får mig att vilja läsa mer, och får mig att vilja stanna i deras värld ett tag till… Det sägs vara barfotalöparnas bibel, men för mig är det inget som är direkt kopplat till barfotalöpningen som är behållningen, utan hela den fascinerande historien som leder fram till the ultimate race.

Det som jag gillar mindre i boken är presentationen av de så kallade vetenskapliga belägg som författaren påstår finns för att moderna löparskor skulle vara skadliga för våra fötter, och att tillverkarna skulle veta om detta, men medvetet lura oss. Jag har inte läst de studier som McDougall hänvisar till, men utifrån den information som han återberättar från de här studierna, kan jag inte hålla med om de slutsatser han drar. Jag säger inte att det inte skulle kunna vara som han påstår, men jag har svårt att se hur slutsatsen kan dras utifrån den givna informationen. Ja, det är kanske det vetenskapliga granskande ögat som jag inte kan stänga av trots semestertider... Han har visserligen inte utgett sig för att vara vetenskapsman, och boken utger sig inte heller för att vara populärvetenskaplig, och då spelar det ju egentligen ingen större roll.

Men det är själva huvudhistorien som verkligen gör den är boken till den fantastiska berättelse den är, för oavsett vad jag tycker om hans försök till att återge vetenskapliga bevis mot moderna löparskor, så är det här är bok som jag tror att de flesta löpare kommer att uppskatta!

Jag gillar ju citat, och jag avslutar med ett från boken:

Do you know why he could do it? Because no one told him he couldn’t.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar