söndag 8 april 2012

Den nakna sanningen

I torsdags möte jag upp med Wanja och fyra andra löpare för att gå löpteknikkurs med Fredrik Zillén, professionell löparcoach som driver Spring Snabbare. Det började direkt med 500m småjogg och sedan var det pang på för första filmningen med instruktionen bara spring lite som början på en löprunda. Ojojoj, sen drog vi igång på riktigt. Fredrik gick igenom grunderna i löpning, och hur det skilde sig från hur vi sprang. Jo, för det gjorde det... Sedan gjorde vi övning efter övning och kände efter hur det kändes i kroppen. Hur det kändes när vi hade rätt position och hur vi skulle kunna rätta till oss när vi hade mindre bra position. Det var roligt och svårt. Och lite plågsamt…. Att se på film hur jag springer var ju en grej, men mest av allt tänkte jag på alla kilometrar som jag utsatt kroppen för min brutala löpstil, och att det kanske inte är så konstigt att jag börjar få ont lite här och där. Efter dryga tre timmar hade vi hunnit gå igenom alla delar i KALAS-metoden (Knä Armar Lutning Avslappning och Svanskota) som Fredrik använder sig av. Vi hade övat både på platten, nerför och uppför, och det var dags för en avslutande filmning. Om jag minns rätt så var instruktionen att springa som i en av övningarna, så om det ser lite robotaktigt ut så måste det vara därför   :)


Kursen höll på i ungefär fyra timmar, och det var verkligen lärorikt. Nu gäller det att jag kommer ut och övar på allt det här på egen hand. Jag är jättenöjd med kvällen, och det enda är att jag känner att jag borde gjort det tidigare...


Men här kommer den. Den nakna sanningen. En liten film från kurskvällen med Spring Snabbare!





3 kommentarer:

  1. Fin faktafilm du satt samman. Jag tycker det ser bra ut före och såklart ännu bättre ut efter instruktionerna. Jag tror jag tar en liknande kurs framgent....vill ju inte riskera att bli akterseglad av er :-)

    SvaraRadera
  2. Hej! Är rätt nyfiken på kursen. Hur tycker du det känns nu ett par månader senare? Springer du bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hittat hit! Jag kan absolut rekommendera kursen! Jag gick grundkurs (ett tillfälle, ungefär 4 timmar) och sedan ungefär sex veckor senare bokade jag en uppföljningtimme för att kolla av att tekniken jag tränade in var åt rätt riktning, och för att få lite tips vad jag behövde tänka på för att förbättra mig. Jag är supernöjd med kurserna.
      Jag springer helt annorlunda nu. Jag har lagt ganska mycket tid på att försöka nöta och känna in den nya tekniken, och det enda jag är missnöjd med är självförvållat - det kändes så bra att jag blev lite ivrig och sprang lite väl långt lite väl ofta innan de "nya" musklerna hade hunnit byggas upp, och har nu lite ont i foten. Anledningen att jag gick kursen från början var att jag ville springa snabbare, men som jag känner nu är den största behållningen att jag springer på ett sätt som känns mer skonsamt för kroppen. (Självförvållad överansträngning räkas inte...) Och ja, jag springer snabbare också!

      Radera