fredag 6 april 2012

Slutet för en ultralegend

I tisdags morse förra veckan sprang Micah True, också känd som Caballo Blanco och en av huvudkaraktärerna i boken Born to Run, iväg på vad som skulle bli hans sista löptur. I lördags kväll hittades hans kropp vid ett vattendrag i Gila National Forest i New Mexico. En legendarisk ultralöpare har gått ur tiden.

Pappa och jag var och lyssnade på honom kvällen innan Lidingöloppet i höstas. Micah True utstrålade verkligen värme och passion, inte bara för löpning, utan också för livet. Hans berättelse gick rakt in i hjärtat. Jag uppfattade honom som en människa som verkligen levde essensen av vad vår tid här på jorden egentligen handlar om, en man som har vågade följa sitt hjärta och gå sin egen väg. Som Niklas skrev så bra ” Caballo Blanco's uppenbara känsla för frihet, solidaritet och individens rätt att få vara annorlunda utan att ses som knäpp”.

Micah True, en starkt lysande stjärna inte bara på ultrahimlen, inte bara en god ambassadör för löpning, utan en människa som stod trygg i sina värderingar och ideal, som levde som han lär, som inspirerade så många människor i sin omgivning, och fick dem att utforska nya delar av sig själva.

Jag hoppas att hans mentalitet kommer att leva vidare och jag ska försöka påminna mig själv varje gång jag är ute och springer att den som springer med glädje är alltid en vinnare.

Foto: Ryan Heffeman


“If I were to be remembered for anything at all, I would want that to be that I am/was authentic. 
No Mas. Run Free!” Micah True







2 kommentarer:

  1. Ja, tänk vad livet är skört. Det var nog inte någon som väntade sig att det inte skulle kommer fler tillfällen att lyssna på honom än då i höstas. Verkligen gripande och tragiskt att han dog i förtid. En klen men liten tröst är väl ändå att han fick dö medan han gjorde det han gillade allra mest. Vilket fint inlägg du gjorde!

    SvaraRadera
  2. Håller med Malin. Verkligen fint skrivet av dig, Anna!Jag hade egentligen softdag, men efter bl a läst ditt inläggså bara kände jag för att snöra på mig dojjorna och ge mig ut i det bitande snövädret och ultrajogga lugnt en dryg timme.

    SvaraRadera