måndag 21 maj 2012

Långhelg i Halland

Fyra dagar som kändes som en hel semester – ladda batterierna i Halland!

De senaste åren har det lockat mig mer och mer att stanna i Sverige på semestern. Tidigare semesterreste jag mest i Sverige för att hälsa på någon släkting eller vän, så platserna blev av den anledningen ställen som jag hade någon naturlig anknytning till. I och med klättringen började jag upptäcka delar av Sverige som jag aldrig skulle åkt till om det inte hade råkat finnas en fin klippa där, och jag tror att det var i och med det som jag började se mer och mer hur många fantastiska platser som finns bara runt knuten (ja, nästan i alla fall…), som bara väntar på att utforskas!

Långhelg med fyra dagar ledigt – perfekt för en minisemester! Så. I onsdags eftermiddag tog jag tåget till Göteborg och plockade upp bil och Patrik för fortsatt resa till Halland - ett landskap som jag innan bara hade passerat igenom på vägen mellan Skåne och Göteborg. Nu ville jag dit för att hitta lugnet i en bokskog!

Eftersom jag vill berätta om några olika aspekter av den här helgen, så delar jag upp det på flera inlägg, och här kommer det första:

Boende

Jag hade bokat boende tre nätter på STFs vandrarhem i Svartrå/Bråtadal, som ligger ganska rakt österut från Varberg. Vandrarhemmet ägs av Eva Rynefors men är anslutet till STF, som franchiseverksamhet. Den egna hemsidan hittar ni här. Huset ligger jättefint i anslutning till naturreservaten som utgör Åkulla bokskogar, och en av slingorna går förbi 50 meter från huset. Husets huvudbyggnad är från 30-talet (tror jag…), och det är där sovrummen, storstugan och matsalen finns. I en relativt ny tillbyggnad finns självhushållsköket som är rymligt och verkligen fint! På andra sidan huvudbyggnaden finns jordhuset, där det finns duschar och toaletter, också den här delen är ny. Vi bor i Kjells rum, som är det rum som vetter mot sjön.

Hela anläggningen är byggd, och drivs, med ett hållbarhetstänk. Matresterna går till hönsen, all renovering är gjord med miljövänliga metoder, målarfärger etc. Det serveras KRAV-märkt frukost, med bröd som är bakat i stenugnen som finns i källaren.

Första natten är det bara vi och en familj till, och det är lugnt och fridfullt. De två följande nätterna är det fullsatt och många barn, och då märker man att det är ganska så lyhört. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att det är ett gammalt hus. Även om det av den anledningen inte är det mest privata boende man kan tänka sig, så är jag verkligen glad att jag bokade just det här stället. Det är personligt, fantastiskt vackert läge, prisvärt, och så har det mycket själ. Och inte minst, fina stigar att springa på alldeles runt knuten!

Jordhuset och anslutande delen till huvudbyggnaden. Jag råkade missa att ta kort på själva huset...
Självhushållsköket


Alla rum har ett namn, vi bor hos Kjell.




Efter ett par dagar i skogen åker vi söderut till Halmstad, och sista natten tar vi in på Hotell Tylösandgår på spa, äter på restaurang och slappar! Det här med att ta det lugnt och göra ingenting är inte direkt min paradgren, så bra för mig att träna lite på det, hehe. Nu ska det ju sägas direkt att mina referensramar både vad gäller hotell och spa är något begränsade (jag menar om jag har ett tält, varför fixa annat boende? Tyckte att det var ganska fancy redan med vandrarhem...), men i alla fall, here we go…

Spa-delen är tydligt avskild från resten av hotellet, och är i två våningar. På entréplanet finns det en större pool, bubbelpool och bastu. Här finns det också en liten bar och ett litet ungefär-café, där det går att köpa lättare mat och öl/vin/cider. En trappa upp finns det dels ett gym, och så finns det en relaxavdelning där det ska vara tyst, ingen alkohol får medtas och det är en åldersgråns på 16 år. Här finns det pool inne och ute, en ångbastu och lite andra spagrejer. Ångbastun är nästan det bästa! Så är det ju den fina utsikten också så klart. Och plinky plonky musik!

Några saker skulle kunna förbättras kan jag tycka. En sak är att ganska många inte uppmärksammar den lilla skylten vid ingången till relaxavdelningen om att det ska vara tyst, ingen alkohol etc. Jag tycker inte egentligen att det är konstigt att många missar skylten, men hade personalen ägnat en minut vid incheckning /ankomst till SPAet åt lite information hade det inte gjort nåt att de har satt upp världens minsta skylt. En annan grej är att i min smak är det lite för stort. Det är svårt att få det storskaligt och mysigt på samma gång, och mysfaktorn skulle kunna vara högre. Nu har vi det så klart jättebra ändå, men det är ju för att vi har så himla mycket inneboende mysighet  ;-)

Vandrarhemmet i Bråtadal skulle jag definitivt åka till igen. Hotell Tylösand? Det var trevligt, men nästa gång skulle jag testa ett annat ställe.

Nästa inlägg blir det lite mer bokskog, jag lovar!



5 kommentarer:

  1. Jag tycker att Sverige är bästa resmålet. Visste du att Halland rankas som bästa svenska landskap att leva i. Kontrastboende typ en natt under bar himmel och nästa på flashigt hotell är häftigt. Låter som en lyckad minisemester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det visste jag inte! Som i att människorna rankar sig mest lyckliga, eller vad är det som mäts?

      Radera
    2. Ja, subjektivt som upplevd hälsa och lycka, men mest objektiva parametrar som medellivslängd, antal sjukdagar, utbildningsnivå, inkomster etc. Spännande att bostadsort påverkar vår hälsa. Spanska solkusten är ett annat bra boställe enligt WHO (världshälsoorganisationen).

      Radera
  2. Visst är Sverige fantastiskt ändå! Jag ler igenkännande åt dina boendepreferenser, tält och vandrarhem rules! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst gör det! Jag ska börja kalla det hotält så låter det lite mer fancy :)

      Radera